Misja Młodzieżowego Telefonu Zaufania
Największą wartością i zasobem jest bycie obecnym w kontakcie. Zatrzymanie się. Usłyszenie drugiego człowieka. Wsparcie młodzieży w procesie wzrastania jest misją i odpowiedzialnością. MTZ realizuje tę misję.
Telefon Zaufania kieruje się zasadą empatycznego towarzyszenia. Jesteśmy dostępni dla osób potrzebujących dzielić się swoimi troskami. Słuchamy Cię uważnie. Staramy się zrozumieć indywidualną perspektywę na każdą sprawę. Dajemy odzew osobom doświadczającym problemów, szukającym oparcia, samotnym. Nie oceniamy Twoich emocji. Uznajemy, że każda emocja, uczucie jest wyrazem określonej potrzeby. Na przykład złość wskazuje na potrzebę stawiania granic. Z kolei smutek jest reakcją na stratę. Naszą misją jest pomóc Ci uporządkować swoje uczucia. Pogłębić rozumienie potrzeb. Ciebie, Twoje doświadczenia traktujemy z szacunkiem. Staramy się pomóc Ci nadać znaczenie ważnym dla Ciebie wydarzeniom. W tym procesie podążamy za Tobą. Pomagamy nazywać to co sam/sama czujesz. Wierzymy w Twoje zasoby rozwojowe. Nie narzucamy Ci rozwiązań. Naszą rolą jest wspierać Cię w konstruktywnym podejściu do problemów.
Akceptujemy Cię jako osobę. Bezwarunkowa akceptacja, podmiotowość kontaktu są dla nas podstawowe. Te wartości wyrażają nasz etos. Jesteśmy dostępni dla Ciebie w trakcie dyżuru. To znaczy że mamy dla Ciebie czas. Oferujemy Ci w trakcie rozmowy pełne skupienie na Tobie oraz na sprawie z którą dzwonisz. Osoby czuwające po drugiej stronie telefonu, dyżuranci są profesjonalnie przygotowani do udzielania psychologicznej pomocy. Jeśli potrzebujesz informacji na temat miejsc do których potrzebowałabyś/potrzebowałbyś się zgłosić, uzyskasz u nas takie informacje. Jeśli chciałabyś/chciałbyś dookreślić do jakiego specjalisty z danym problemem się zgłosić, pomożemy Ci wyklarować tę sprawę. Podpowiemy co robić dalej. Jeśli doświadczasz kryzysu emocjonalnego pamiętaj: Telefon Zaufania jest opcją. Wysłuchamy Cię i wesprzemy. Jeśli zachodzi taka konieczność, wdrażamy procedury interwencji kryzysowej.
Model wsparcia wypracowany przez Młodzieżowy Telefonu Zaufania uwzględnia charakterystykę faz rozwojowych człowieka. Młodzi ludzie są na etapie kształtowania własnej osobowości. Szukają autorytetów, wzorców osobowych, identyfikacji. Są pod nieustającą presją oczekiwań: rodziny, szkoły. Z drugiej strony doświadczają presji rówieśniczej. Często są w tych sytuacjach zagubieni, bezradni. Młodzież uczy się rozpoznawać i korzystać z zasobów rozwojowych, z własnej mocy. W toku doświadczania wykuwa własną tożsamość. Wypracowuje system wartości. Jest to trudny, nie rzadko burzliwy proces. Należy go rozpatrywać w wielu kontekstach: tożsamościowym, emocjonalnym, społecznym.
Rozumiemy tę presję.
Jesteśmy przy telefonie od poniedziałku do piątku między 15.00 a 19.00.